Tuesday, November 10, 2009

Dr. Asri - Wahabi?

Posted on 3:10 AM by Ambo

Baru-baru ini gempar Dr. Asri ditangkap JAIS. Terkejut juga ambo mendengarnya. Terkejut sebab dia ditangkap, ye la seorang yang pernah bergelar mufti tiba-tiba ditangkap! sekarang ni tak tau apa ceritanya.

Ambo terkejut Dr. Asri ditangkap, tapi ambo tak terkejut kalau dia dikatakan wahabi, sebab banyak yang ambo baca apa yang ditulis olehnya, dengar apa dicakap olehnya, pendiriannya lebih kepada fahaman wahabi.

Ambo pun tak suka wahabi sebab ramai ulama-ulama yang menolak fahaman ini. Ulama-ulama ini tolak pun berdasarkan hujah-hujah dari al-quran dan hadis. Ambo kira ikut ulama-ulama ni je la, sebab ulama-ulama adalah pewaris para nabi. Ambo tak mampu nak fahami al-quran dan hadis tanpa penerangan daripada para ulama yang diiktiraf kesahihan ilmunya.

Banyak dah orang tulis pasal wahabi ni, kalau yang setuju, memang diangkat dan dijulang la fahaman ini,kununnya mereka penegak sunnah!

kalau yang tak setuju, memang kena hentam la fahaman ini.. tapi jika dibaca dan diselidiki hujjah-hujahnya, terserlah la kebenarannya.

Ya, Allah selamatkanlah aku dan ahli keluargaku daripada api neraka.